Motocykl żużlowy – kryteria oraz wymogi

Jednym z wielu rodzai motocykli, jakie są dostępne w sprzedaży, służącym do wyścigów oraz uprawiania sportu wyczynowego, jakim jest żużel, są właśnie motocykle sportowe.

Kierownice motocyklowe dobrze zamontowane

kierownice motocykloweMotor, który bierze udział w wyścigach, odbywających się na nawierzchni żużlowej posiada specjalną konstrukcję, a także profesjonalnie zaprojektowaną ramę, w taki sposób, aby odpowiadała wszelkim żużlowym wymogom i zapewniała bezpieczeństwo oraz dynamikę jazdy. Rama motocyklu sportowego stanowi jeden z najistotniejszych aspektów. Budowa, kształt, a także wiele innych elementów odróżnia motocykl żużlowy od zwyczajnych, tradycyjnych jednośladów, jakie spotkać można na miejskich ulicach. Budowa oraz wygląd motocykla sportowego, biorącego udział w zawodach jest niezwykle ciekawa, jak i wyróżnia go spośród pozostałych. Przypomina on rower, który jest obwieszony plastikowymi elementami, jednakże wszystkie elementy są dokładnie i szczegółowe przemyślane. Wyróżnia go przede wszystkim to, że działa dzięki paliwu metylowemu, a ponadto nie jest wyposażony w skrzynię biegów, kojarzącą się z budową wszelkich pojazdów oraz nie posiada również hamulców.

kierownice motocyklowePojemność baku motocyklu sportowego wynosi zaledwie dwa litry. Szybkość jazdy, jak i niesamowite przyspieszenie motocykl ten zawdzięcza wadze piórkowej. Żużlowy motocykl waży zazwyczaj mniej niż siedemdziesiąt siedem kilogramów, co stanowi o wiele mniejszą masę, jaką osiąga przeciętny, dorosły mężczyzna. Prawidłowo skonstruowany motocykl sportowy, przeznaczony do jazdy po żużlu powinien spełniać określone odgórnie kryteria, jakimi są na przykład oryginalny układ wydechowy, niezmodyfikowany, jak również charakteryzować go powinny opony posiadające homologację, jak i wytrzymałe kierownice motocyklowe. Jego wydech nie może wystawać poza obrys maszyny, jak i na sprzęgle oraz silniku zamontowana powinna zostać zamocowana specjalna osłona. Szerokość wcześniej wspomnianej kierownicy nie może przekraczać dziewięćdziesięciu centymetrów, ani być mniejsza niż siedemdziesiąt centymetrów. Kierownica pomimo to, iż wykonywana jest z lekkich stropów żelaza stanowi podporę dla kierowcy oraz jest trwała. Naprawiać ją można poprzez spawanie lecz należy pamiętać o tym, iż nadwyrężona i zbyt ciężka konstrukcja wpływa negatywnie.

Motocykl, który nie spełnia powyższych wymogów lub którego stan bądź budowa może zagrażać bezpieczeństwu kierowcy i innych uczestników wyścigu, nie powinien być dopuszczony do startu. O tym, że dany motocykl spełnia wymogi i kwalifikuje się do startu decyduje główny sędzia zawodów.

O autorze: Karolina Barańska